AlpiRipatti Heikomman puolesta

Suomalainen Taksi on turvallinen - Bernerin esitys on peruttava

Mtv:n tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esittää taksilupien ja - hintojen vapauttamista.

Näin ministeri romuttaisi turvallisen, laadukkaan, luotettavan ja arvostetun suomalaisen taksin lyhytnäköisen oikeistolaisen tehokkuutta ja tuottavuutta hokevan mantran sokaisemana.

Jo nyt kellon ympäri rattia kääntävä taksi-yrittäjä on vedetty äärimmäisen tiukille mitä erinäisimmillä velvoitteilla. Silti palvelu ja luotettavuus ovat vuorokauden eri aikoina olleet priimaa.

Bernerin päätös on kumottava välittömästi.

Meillä on erittäin toimiva taksijärjestelmä. Miksi tuhota ammattikunta, joka on maailmanlaajuisesti arvostettu?

En halua jännittää kyydin aikana pääsenkö perille. En halua epävarmuutta pääsevätkö minulle tärkeät ihmiset turvallisesti kotiin. Haluan maksaa laadusta.

Taksiyrittäjät ja kuljettajat eivät ole vain ratin kääntäjiä ja asiakaspalvelijoita - he ovat myös kasvot Suomelle ja hyvinvointiyhteiskunnalle - turvallinen ja luotettava osa suomalaisten arkea elämänkaaren eri vaiheissa vauvasta vaariin.

 

     

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (50 kommenttia)

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Onko se turvallinen siksi, että kuljettaja on kantasuomalainen, ja tulevaisuudessa taksi ei ole turvallinen, jos maahanmuuttajayrittäjät pääsevät vapaasti kilpailemaan alemmilla hinnoilla?

Käyttäjän AlpiRipatti kuva
Alpi Ripatti

Turvallisuus, luotettavuus ja arvostus koostuu koulutuksesta ja tiukoista kriteereistä kuljettajille ja yrittäjille;

Hs 16.4.2016

"Näin taksialan sääntely toimii

Ajaminen vaatii kokeen läpäisyn

TAKSIN rattiin ei voi hypätä kuka vain. Ajamista varten kuljettajan pitää osallistua koulutukseen ja läpäistä ammattipätevyys- sekä paikallistuntemuskoe. Ajolupa on voimassa viisi vuotta kerrallaan.

Jos kuljettajasta haluaa edetä taksiyrittäjäksi, henkilön pitää käydä yrittäjäkurssi ja läpäistä yrittäjäkoe.

Sekä kuljettajan että yrittäjäksi haluavan taustat tarkistetaan. Yrittäjän pitää olla lain mukaan ”hyvämaineinen”, eli hänellä ei esimerkiksi saa olla tuoretta tuomiota rattijuopumuksesta.

Liikennöinti vaatii luvan ely-keskukselta

TAKSIA ei saa liikenteeseen ilman taksilupaa, jonka myöntää ely-keskus.

Ely-keskus laskee kerran vuodessa, kuinka monta taksilupaa kussakin kunnassa saa enintään olla. Laskutoimitukseen vaikuttavat esimerkiksi kunnan työpaikkaomavaraisuus, väestön tulotaso, julkisen liikenteen määrä ja anniskelulupien määrä.

Lähtökohta on, että taksi ottaa asiakkaita kyytiin oman kunnan alueella. Jos asiakkaan kuljettaa muualle, matkan jälkeen pitää palata omalle asemapaikalleen.

Autoilijoita velvoitetaan järjestämään liikenne siten, että kyytejä on aina tarjolla. Autoilijat laativat muutaman kuukauden mittaisia päivystyslistoja, jotka ely-keskukset hyväksyvät. Listat kertovat, kuinka paljon autoja pitää vähintään olla liikkeellä.

Hinnat päätetään maan hallituksessa

TAKSIYRITTÄJÄ ei itse päätä matkojen hintoja, vaan enimmäistaksat päättää maan hallitus asetuksella kerran vuodessa. Taksoja halvemmalla taksit eivät käytännössä liiku.

Hallitus on esimerkiksi päättänyt, että kotieläinten kuljettamisesta saa periä enintään 2,80 euron suuruisen maksun".

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Jyrki Kankaanpää

En tiedä onko sillä mitään väliä onko kuljettaja savolainen vai ugandalainen, mutta Ruotsissa ainakin on tehty jotain pahasti väärin taksilupien kanssa.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

KYllä, ja LVM ja Anne Berner ajavat samaa asiaa tänne (!)

Käyttäjän hankamaki kuva
J. Sakari Hankamäki

Suomalainen taksi on turvallinen siksi, että se on valtion sääntelypolitiikan ja autoveron palautuspolitiikan tuloksena Mersu-taksi.

Ainoa keino pysäyttää Bernerin hanke on muistuttaa kansanedustajille, että hintakilpailun voimaan astuttua heitä kuljettaisi Mersu-taksin asemasta Lada-taksi.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Mersedes Benz se perseelleen lens on vanha sanonta täällä Keski-Suomessa jossa se ei ole kovinkaan arvostettu auto. Toinen ei arvostettu auto on Volkswagen joka tunnetaan hyytymisestä tienpäälle. Myöskin on Saab, eestä ja takka ja katollaan makkaa. Arvostettuja autoja onkin Toyota, Volvo, Bmw ja Peugeot.

Käyttäjän PetriLattu kuva
Petri Lattu

Voimia vaan, Alpi. Tuskin sinulle tarvitsee kertoa siitä, että Uberissä tiedän kuka kuljettaja on, ja reaaliajassa sen missä auto menee. Normaalissa taksissa ei.

Tyttäreni sitäpaitsi saanee huonompaa esimerkkiä nahkatakkiselta IFK-Sepolta jolla on taksiluvan lisäksi voimakkaat mielipiteet politiikasta, maahanmuutosta ja yleisestä asioiden tilasta kuin vaikkapa Arkadilta tai Ahmedilta joiden toimintaa koko ajan arvioidaan julkisesti asiakkaiden toimesta. (Toisaalta, tyttäreni toimintaa arvioidaan myös samanlaisen järjestelmän kautta).

Protektionismi tuskin tuo meille mitään lisää.

Käyttäjän AlpiRipatti kuva
Alpi Ripatti

Nykyjärjestelmässä voin ohjata tyttäreni käyttämään taksia turvallisin mielin. En ole koskaan kyseenalaistanut taksien luotettavuutta. Jos taksijärjestelmä muuttuu vapaaksi temmellyskentäksi, turvattomuuden tunne ohjaa muihin vaihtoehtoihin. Tästä on ulkomailla taksia käyttävillä varoittavia esimerkkejä.

Käyttäjän PetriLattu kuva
Petri Lattu

Ulkomailla niissä maissa missä taksijärjestelmät ovat epäluotettavia mm. Uber on tarjonnut turvallisemman vaihtoehdon. Siihen siis siirtyisit? Sen lisäksi - yleinen taksin kaltaisten palvelujen käyttäminen lisännee yleistä auton tilaamisen kulttuuria. Pelko pois.

Marko Nieminen

Ulkomailla niissä maissa missä taksijärjestelmät ovat epäluotettavia mm. Uber on tarjonnut turvallisemman vaihtoehdon. Siihen siis siirtyisit? Sen lisäksi - yleinen taksin kaltaisten palvelujen käyttäminen lisännee yleistä auton tilaamisen kulttuuria. Pelko pois.

Vai turvallisempi... Jenkeissäkin oli henkirikokseen syyllistynyt mies ajelemassa über-kyytejä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

"En halua jännittää kyydin aikana pääsenkö perille. En halua epävarmuutta pääsevätkö minulle tärkeät ihmiset turvallisesti kotiin. Haluan maksaa laadusta."

Kyllä se näyttää olevan se jännittäminen aika haettua, kun katsotaan liikennevahinkotilastoja. Kenen kyydissä pelkäät eniten ?

Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilastoon kootaan kattavimmin kaikki vuoden aikana tieliikenteessä tapahtuneet onnettomuudet ja vahingot. Juuri valmistuneen tilaston mukaan vuonna 2014 sattui yhteensä 93 067 liikennevahinkoa, kun edellisenä vuonna niitä oli 100 385. Suhteellisesti eniten (21 %) vähenivät risteysvahingot. Suistumisvahingot lisääntyivät viime vuonna noin 12 %. Pysäköintialueilla vahingoista tapahtui 44 %.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Onnibus avasi linja-autoliikenteen kilpailulle, eikä ainakaan minua ole vielä sen kyydissä pelottanut. Tyttäriäänkin ovat jotkut uskaltaneet sen matkaan laittaa

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Onnibussi kyllä avasi linkkiliikenteen kilpailulle mutta jos haluan matkustaa Onnibussilla Jyväskylästä Mänttää tarvitsisin erillisen kyydin Tampereelta.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Onnibussi pystyy roimaan hintakilpailuun rikkaan miljonäärisijoittajansa turvin. Näin kate saadaan minimin minimiin ellei jopa tappiolle. Miten luulet, että perus ykstyisyrittäjä siihen pystyy ja mm. tekemään miljoonatappiota vuodessa? Onnibussin konsepti on myös vilkkaasti liikennöidyt linjat. Se ei siis ole mukana hiljaisilla linjoilla.

Taksi on jokaisessa tän maan kolkassa missä ei välttämättä ole yhtään asiakasta päivässä. Siellä missä linja-autot ei enään kulje. Sääntelyn vapautuessa myös taksit poistuvat näiltä paikoilta---> syrjäkylät kuolee. Tästä on ihan käytännön esimerkkejä Ruotsista.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Jukka-Pekka Kukkonen

Ei se taksi sieltä syrjäkyliltä mihinkään häviä, kun se taksiyrittäjä asuu siellä kylällä. Päinvastoin kyydit lisääntyy, kun väki vanhenee.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen Vastaus kommenttiin #27

Turhaan väität vastaan, näin on KÄYTÄNNÖSSÄ käynyt esim. Ruotsissa. On siis aivan turhaa ennustella ja arvailla, kun faktaa on maailmalta tarjolla. Miksi siis ei täällä kävisi, jos tehdään samat päätökset?

Mä en vaan ymmärrä teidän joidenkin vastaan väittämistä asiassa. Ikävä kyllä.

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

On jotenkin erikoista, että kilpailun vapauttaminen tarkoittaisi turvallisuuden tai tadon laskua. Taksikuskeilta voitaisiin vieläkin vaatia koulutus ja taustojen tarkistus, mutta taksien määrä tulisi perustua kilpailuun, ei virkamiesten päätöksiin.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Sen verran vielä jatkan, että tämä kirjoitus on paras argumentti sille, että Bernerin ehdotusta ei tarvitse perua. Jos suomalainen taksi on noin hyvä, niin se pärjää kyllä vapaassakin kilpailussa, eikä sen edes tarvitse muuttaa mitään pärjätäkseen.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Nykyjärjestelmää voitaisiin parantaa siten, että taksiyrittäjä saisi hinnoitella itse km/€. Maailmalla, kun on tullut taksia käytettyä, niin oikeastaan missään maassa ei kalusto ole niin uutta ja kallista kuin Suomessa ja se näkyy myös Suomen korkeassa hintatasossa.

Mikael Kaasinen

Arto, taksin työvälineen, eli sen "hienon" työkalun vaikutus taksan hintaan on 7-8%. Jos taksiyrittäjä saisi autonsa ilmaiseksi, taksoja voisi laskea siis 7-8%. Oletko sitä mieltä että kaikilla muillakin aloilla ammattilaisten pitäisi tehdä töitään mahdollisimman halvoilla työvälineillä? Timpuri Puuilon vehkeillä, pakettiautoyrittäjä vanhalla Hiacella jne?
Eihän toimistotyöläinenkään istu kellarissa lypsyjakkaralla näppäillen commodore 64:sta...

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Piti kirjoittaa juuri samasta asiasta. Ei koko järjestelmää tarvitse purkaa, tuo yrittäjän hinnoittelu olisi harkinnan arvoinen asia.

Eipä ne Ruotsin esimerkit kauhean positiivisia ole koko alan vapauttamisesta.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

Taksiyrittäjähän saa itse hinnoitella!

Nimittäin viranomainen määrittää vain maksimihinnan. Ja yllätys, yllätys - kaikki taksit noudattavat tuota maksimihintaa.

Olen asiasta joskus takapenkiltä maininnut ja yleensä joutunut tyytymään siihen, ettei minua samantien ole heitetty ulos taksista.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Muistaakseni Tampereella oli joitain vuosia sitten kokeilu jossa taksit antoi opiskelijoille alennusta noista maksimihinnoistaan.

Suurin syy siihen ettei kukaan aja pienemmällä taksalla ovat muut taksarit.
Kaikkien kannaltahan olisi hyvä että auto pyörisi 24/7 mahdollisimman tehokkaasti.
Siinä tien renki ja isäntä. Tolpalla kykkimisessä ei tienaa kukaan.

Käyttäjän MikaUlmanen kuva
Mika Ulmanen Vastaus kommenttiin #41

Suomalaisesta taksikyydistä maksetaan verot jopa kolme kertaa ja eläkemaksut kaksi kertaa. Jos tarkoitus on nämä ja kaikki muut liiketoiminnan maksut maksaa niin kuljetuksella on hinta minkä alle kyydin myyminen on kannattamatonta. Käytännössä kyydin hinta pitäisi laskea kannattamattomaksi, jotta kyytien määrä merkittävästi lisääntyisi. Mahdoton yhtälö. Käsityötunti ja autoilun kulut sattuvat vaan olemaan tässä maassa aika korkeat. Täysin yksilöllistä palvelua ei voi myydä samalla hinnalla kuin verosubventoitua ja aikataulutettua joukkoliikennettä. Täysin mahdotonta, mikäli kaikki verot ja velvoitteet maksetaan. Pimeänä onnistuu, kuten Uber tekee.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #44

Minkä takia taksia ei saa päiväsaikaan esimerkiksi puoleen hintaan liikkeelle?
Halvempaa on kai seisottaa sitä tolpalla kun kyydittää yhden ainoaa asiakasta mihinkään suuntaan.

Ja kyllä tunnen nuo verotuksen ja työn sivukulujen aiheuttamat ongelmat.
Nekin olisivat ratkaistavissa jos tahtotilaa siihen löytyisi.
Esimerkiksi työstä maksettavan alvin reilu lasku tai poisto.

Käyttäjän MikaUlmanen kuva
Mika Ulmanen Vastaus kommenttiin #46

"Minkä takia taksia ei saa päiväsaikaan esimerkiksi puoleen hintaan liikkeelle?"
-----------
Voi sen saada, jos ajon suunta on kuljettajan kannalta oikea. Ei kun rohkeasti kysymään.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #47

Isännältä yleensä voi hiukan alennusta saada, rengiltä harvemmin alennusta saa kun palkka riippuu kassaan päätyneestä summasta.

Pitemmistä keikoista on yleensä helppo sopia könttä.

Ihmettelen vaan että kun aina mennään sillä maksimitaksalla. Luulisin että hiljasempiin hetkiinkin olisi helpompi saada ajoa hinnanjoustolla ja markkinoinnilla.

Sora-autonkin saa ostettua talvella hommiin melkein 25 % alennuksella kesään nähden...

Käyttäjän MikaUlmanen kuva
Mika Ulmanen Vastaus kommenttiin #48

Kun kiireaikoja ei voi myydä ylihintaan niin hiljaisia aikoja ei voi myydä alihintaan. Taksasääntelystä johtuen hinta on kiireessä ja hiljaisuudessa aina sama. Siinä on hyvää ja huonoa. Alennukset pitäisi pystyä rahastamaan jotenkin takaisin, muuten niitä ei kannata antaa muuta kuin "välittömästi suunnan ollessa oikea" kuten nopeana paluukyytinä vilkkaan kysynnän alueelle.

Suvituuli Kesälä

Petri Lattu kirjoitti: "Uberissä tiedän kuka kuljettaja on, ja reaaliajassa sen missä auto menee. Normaalissa taksissa ei."

Et ilmeisesti ole tietoinen, että meillä lähes koko maassa toimii sovellus nimeltään VALOPILKKU. Se on nopea ja ilmainen tilaustapa. Voit valita autotyypin, seurata tilauksen etenemistä ja taksin saapumista, myös ennakkotilaus ja mahdollisuus arvioida matka ja kuljettaja. Käytössä yli 6000 taksia vuorokauden ympäri. valopilkkutaksi.fi

Käyttäjän PetriLattu kuva
Petri Lattu

Käytän Valopilkkua säännöllisesti. Sen ongelma on tosin se, että sen karttaominaisuus on moninkertaisesti huonompi kuin esimerkiksi Uberin. Se, että markkinoille tulee haastajia saa myös perinteiset toimijat uudistamaan ja uudistumaan. Julkisen ja puolijulkisen (esimerkiksi taksit) liikenteen käyttäminen tulee laajenemaan huomattavasti lähitulevaisuudessa. Asujien suunta kohti takaisin kaupunkeja kehäteiden tienoilta, yksityisautoliun väheneminen ja muut seikat tarkoittavat sitä että hommaa kyllä piisaa.

Teemu Niemelä

Mikä siinä on moninkertaisesti huonompaa? Ihan mielenkiinnosta.

Käyttäjän PetriLattu kuva
Petri Lattu Vastaus kommenttiin #18

Kuten sanoin, kartta on huonompi. Samoin, kuskin rating ja asiakkaan samaan aikaan parantaa asiakaspalvelukokemusta. Ei tarvitse pelata rahan tai korttien kanssa. Näkee missä auto menee, oman saapumisaikansa voi jakaa muiden kanssa, jopa oman musiikin voi viedä autoon.

Suomessa vielä on tuo karvalakkiversio Uberistä, maailmalla sen ympärille on rakennettu paljon muitakin toimintamalleja.

Firman strategia toki tähtää itseohjaaviin autoihin joten siinä mielessä se on uhka perinteiselle ihmistyövoimalle.

Toisaalta, tätä kehitystä ei voi oikein estää tai jarruttaa. Ei edes taksiliiton toimesta.

Disclaimerina, itse keskusta-asujana ja täällä myös töissä olevana käytän taksia ja Uberia molempia useita kertoja viikossa julkisen liikenteen ohella. Se, että uusia toimijoita tulee on vain hyvä asia. Monopoleilla on tapana vaipua stagnaatioon, ja siksi sellainen sense of urgency mitä Uber tuo taksitoiminnalle on hyvä asia.

Teemu Niemelä

Vapauttamisen myötä taksien määrä isommissa keskuksissa nousee hallitsemattomasti, alalle on niin paljon tulijoita, koska kynnys toiminnan aloittamiseen on ehkä matalin kaikista toimialoista.

Oikeasti monen mielestä riittää että on ajokortti ja auto, ja ne ovat aika monella. Esim. jo pelkästään pitserian perustaminen vaatii paljon enemmän.

Pahasta ylitarjonnasta seuraa aivan väistämättä henkilöstön suuri vaihtuvuus, veronkiertokikkailu esim. 1.5 vuotta firma pystyssä ja sitten nurin, sekä asiakkaiden huijaaminen.

Uberin kaltainen kännykkäseuranta auttaa jonkin verran asiakkaiden huijaamista vastaan, mutta vapaassa kilpailussa kaikilla ei tietenkään tarvitse olla tuollaista isoveli valvoo -järjestelyä, vaan saa yrittää miten haluaa. Uberhan ei kerro kuljettajistaan mitään yhteiskunnalle, koska ei halua että heitä verotettaisiin. Koko konsepti perustuu veronkierrolle. Edes arvonlisäveroa ei viitsitä maksaa, eikä kukaan näytä pakottavan. On niin edullinen palvelu.

Tästä seurauksena on Ruotsin tilanne; autoja liikaa keskuksissa; surkeat palkat; surkea laatu. Toki seassa on joitain isompia tilauskeskuksia, kuten Taxi Stockholm, joilla palvelu on Suomen tasoa ja hinnat heikosta kysynnästä johtuen 20-40% täkäläistä tasoa korkeammat.

Fiksut ja kokeneet asiakkaat osaavat tilata palvelunsa heiltä, kokemattomat joutuvat saalistajien kynsiin. Sama tilanne on Tallinnassa ja kaikissa muissakin vapaan kilpailun järjestelmissä.

Maaseudulla taksiliiketoiminta ei ole kovin kannattavaa, siellä vapautuksen myötä tarjonta loppuu paikoin kokonaan. Näin on käynyt myös linja-autoliikenteessä, ja seuraavaksi junaliikenteessä.

Vilkkailla paikoilla ylitarjontaa, ja hiljaisimmilla ei enää tarjontaa ollenkaan.

Mikael Kaasinen

Alpi Ripatilla on pointti. Taksiala ei missään toimi täydellisesti, ei vapaassa eikä säännellyssä ympäristössä. Kyse on aina kompromisseista. Jos vaaditaan että takseja on aina saatavilla, se maksaa. Jos taas hyväksytään että takseja ei aina ole saatavilla, hinta voisi olla halvempi. Suomen kustannustaso mm verojen ja työllistämisen osalta on niin kova, ettei nykyistä halvemmalla juuri voi ajaa. Paitsi jos jättää osan velvollisuuksista hoitamatta. Tai vastaavasti saa ajaa huomattavasti kalliimmalla kiireaikoina, kuten uber.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

On jotenkin harhaista asemoida yritystoiminnan haluttomuus vapaaseen kilpailuun turvattomuuden piikkin. Eikös maassa ole viranomaisia, jotka suojelevat kansalaisia myös pahalta ja ruokottoman rikolliselta taksinkuljettajalta ?

Teemu Niemelä

Ei ole.

Pääkaupunkiseudulla olisi vapauttamisen jälkeen kansainvälisten kokemusten perusteella vähintään 4000 taksia (nykyisin n. 2000).

Tuollaisen automäärän ja vielä suuremman kuljettajamäärän valvonta on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi. Esim. Tallinnassa ja Tukholmassa huijareita ei saada kuriin.

Etenkin yöllä meno on hurjaa, kun humalaiset asiakkaat eivät välttämättä muista kyydin tapahtumista tai sen tarjoajasta mitään. Ei ole poliisilla resursseja selvittää, jos asiakas katsoo että häneltä on ehkä hävinnyt 300 euroa lompakosta.

Pieniin huijauksiin ei puutu kukaan, ei jostain 30 euron yliveloituksesta saa edes kunnon syytettä vaikka kiinni jäisikin.

Taksialan omavalvonta on Suomessa todella hyvää, koska asia kiinnostaa ja ala on valvojille hyvinkin tuttu. Tämä valvonta loppuu osalta autoista täysin, jos alalle tulo on vapaata eikä taksikeskukseen tarvitse kuulua.
Sen jälkeen mitään valvontaa ei käytännössä näille autoille ole, vaan jokainen asiakas saa pärjätä miten parhaiten kykenee.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

#19

Voidaan kai kuvitella ihan mitä vaan, vaikkapa :` Katos 500 euroa `, joo ravintolan vika jne. Tai olinpa kännissä kömpelö, nyyh kukaan ei pitänyt taaskaan kädestä kiinni ja tonni hävisi taskusta. ` Valvontaa ja ohjaustahan se Suomalainan tosiaan kaipaa. Ainoa isompi kaupunki Helsinki, joten kv. vertailukaan ei ihan pelaa.

Pitäis varmaan perustaa sellaisia katupartioita ( Boys of Thor eli BOT )sitten suojelemaan kulkijoita öiseen aikaan ryöväritaxeilta, kun ei Poliisin resurssit riitä. Ongelmahan on ihan ilmeinen, ja koskee joka mestaa. Hangosta Utsjoelle. Joopajoo.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Bernerin esitys on seurausta siitä että taksiala on kriisissä, julkinen liikenne murroksessa ja tyrkylle pyrkii Uberin kaltaisia kyytipalveluja. Olaa päädytty yllättävään tilanteeseen jossa ei ttiedetä mitein päin sitä olisi, seisooko päällään vai jaloillaa, mutta jotain on silti tehtävä.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Tervetuloa Uber.. samoilla pelisäännöillä kuin kaikki muutkin tässä maassa.

Niin kauan kuin Uber-kuljettaja ei maksa alv:tä, hanki asianmukaisia lupia tai ei hoida mitään muita lakisääteisiä maksuja mitä työnteosta/yrittämisestä maksetaan, niin sitä ei voi laskea kilpailijoiden joukkoon. Kilpailun kun pitää olla tervettä.

Uber toimii myös Ruotsissa. Markkinatalous maa Ruotsissakin sen toiminta on harmaalla alueella ja se on viranomaisten hellässä huomassa mm. verojen maksun kanssa tai sen kanssa ettei se ole tarkistanut kuskien taustoja.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Kansanedustaja Antero Vartian, KKV:n tutkimuspäällikön Oravaisen, LVM:n ja muiden markkinatalouden "asiantuntijoiden" mukaan kilpailu laskee hintoja? Parantaa palvelua ja luo innovaatioita?

Tässä esimerkkinä Ruotsi, jossa taksialan vapautus koitti 90-luvun alussa. Hinnat ovat nousseet taksialalla pääasiassa + 4 %, kun muut hinnat ovat nouseet vain 2 %. Erityisesti vapautus toi + 14 % pikanousun. Lisäksi alalla on täysi markkinatalouden sallima riistohinnoittelu mahdollisuus, jota on etenkin käytetty turistien ukottamiseen alk. 100 eurosta kasvaen aina + 1000 euroon.

Sopiikin kysyä: Miksi kilpailu ei laskenut hintoja, kun jotkut siihen niin vannovat ja takaavat? Palvelu parani? Innovaatiot?

Taksiala missä asiakas käyttää taksia pääasiassa pakosta, kiireessä tai vieraalla paikkakunnalla vapaa kilpailu ja hinnoittelu ei hyödytä kuluttajaa millään tavalla. Siitä hyötyy vain ja ainoastaan myyjä.

Ruotsissa alv 6 %. Suomessa 10 %. Uberissa 0 %.

Suomessa on tällä hetkellä Pohjoismaiden halvin taksi!

Lähde: http://www.scb.se/Statistik/AM/AM9903/_dokument/Ta...

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Mie en ymmärrä mitä tästä oikein kouhkataan?

Kuorma-autopuolella muuttui liikennelupien tarveharkinta jo 1991 soveltuuvusharkinnaksi, eli autoilijoiden määrä lisääntyi huomattavasti. En ole ainakaan kuullut että kukaan kuljetuksen tilaaja olisi joutunut riiston kohteeksi.
Päinvastoin! Kilpailu on painanut taksat paikkapaikoin jopa epäterveelle tasolle ja tilaaja hyötyy.
Taksipuolelle samanlainen järjestely kehiin. Jotenkin tuntuu että taksat saadaan siedettävämksi ja systeemi jouheammaksi kun autoilijoiden määrä lisääntyy. Parhaassa tapauksessa kilpailun lisääntyminen pakottaa autoilijat miettimään uudenlaisia palvelukonsepteja nykyisen tolpalla kykkimisen sijaan.
Soveltuvuusharkinta on syytä pitää pelissä mukana.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Itselle myönettäköön on käynyt kateeksi että Jenkki leffoissa ja Alanyan matkaoppaissa taksin saa vain kättäheilauttamalla kun taas suomessa joutuu tilaamaan erikseenbja sitten kykkimään oottamassa koska se taksi saapuu ja nytten on viimeisintä huutoa että taksien taksamittari lähtee pyörimään heti puhelinsoitosta eikä vasta pihassa niin kuin ennen. Riikassa oli muuten ihan kiitettävä palvelu ja luotettavan oloinen taksinkuljettaja vaikka smasta matkasta tuli hintaa 4 euroa henkilöltä kuin mistä Suomessa joutuu maksamaan 20-40 euroa, tosin taksia joutui vartomaan parituntia sillä taksin ajajalla oli muutenkin paljon asiakkaita ainakin tämän kertoman perusteella.

jorgoshki .

Nyt menee vähän väärinpäin sulla toi juttu. Ennen mittari laitettiin pyörimään soitosta mutta nykyään vasta kun auto on kohteessa.
Olisko käynyt niin että auto on odottanut sua pihassa? Jos auto tulee pihaan niin että on pohjia mittarissa niin yhteys asianmukaiseen tahoon, esim taksitarkastajaan yhteyttä niin taksialan oma laatujörjestelmä kyllä karsii tämmöiset pois. Poikkeus tähän maakunnissa pitkien hakumatkojen haut..

Käyttäjän MikaUlmanen kuva
Mika Ulmanen

"Kilpailu on painanut taksat paikkapaikoin jopa epäterveelle tasolle ja tilaaja hyötyy."
----------
Tavarankuljetuksessa on yritykset kilpailtu henkihieveriin niin että nyt täytyy säästää kaluston kunnossa tai kuljettajat palkata halpamaista, eli kabotaasi kukoistaa ja pitkäkilpiset rekat sudittelevat nahkakaljuilla renkailla Suomalaisessa talvessa. Samaan aikaan suomalaiset kuljettajat nostavat verovaroista työttömyystukea ja kabotaasi-kuljetukset eivät maksa mitään veroja Suomeen. Ulkolaiset autot tulevat tänne tankki täynnä halpamaan polttoainetta vaarantamaan liikennettä ja kuluttamaa tiestöä. Hurraa vapaa kilpailu ja tarveharkinnan purkaminen!

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Tuo kabotaasin vapauttamisesta olen täsmälleen samaa mieltä.

Täällä ajaessa pitäisi olla täältä ostetut aineet ja kuskille maksaa samaa liksaa kuin kotimaisille kuskeille. Homman pitäisi toimia samoila säännöillä riippumatta auton lähtömaasta.

Tarveharkinta sen sijaan ei ole mielestäni hyvä asia. Jos pystyt osoittamaan että saatat pärjätä taksiyrittäjänä niin silloin pitäisi luvan irrota. En vaan jotenkin pysty näkemään tarveharkinnan poistumista minään mörkönä.
Villin lännen touhua siitä ei siltikään tarvitse tehdä.

Petri Harakka

Itkijöitä riittää,toisaalta toivoo että vapauttas koko homma ni nälevät sit että hinnat pomppaa taivaisiin....ja siitä ei paluuta ole sitten...ei vaa yksinkertaisesti pysty näillä kuluilla taksia pyörittää huvinvuoksi...ku nytkin välillä meinaa tiukkaa tehä...jos samal kaaval ku uber toimii ni ...sillon ei tarttis maksaa veroja eikä taksin huimia vakuutuksia....näin se vaan menee...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Haluan maksaa laadusta."

Entäpä ne, joilla ei moiseen ole varaa? Heillekö ei pidä suoda mahdollisuutta ajaa taksilla? Jos tarpeeksi moni haluaa maksaa laadusta, niin niitä "laadukkaitakin" kyytejä tulee jatkossakin olemaan tarjolla.

Käyttäjän RistoLilja kuva
Risto Lilja

En nyt jaksanut lukee kaikkia kommentteja muutta ihan vaan kokemuksena pari iltaa sitten Vietnamin Hanoissa taksikuski varasti mun kännykän taskustani silmänkääntötempulla istuessani etupenkillä .... Tyhmänä vasta neljä vuotta täällä asuneena tulipahan halpa kyyti.... Vapauttakaa vaan kaikki kilpailun alttarille

Käyttäjän AlpiRipatti kuva
Alpi Ripatti

Hs 17.4 kirjoittaa;

"HALLITUSPUOLUEISTA keskustan kansanedustajat suhtautuivat kaikkein kielteisimmin sääntelyn vapauttamiseen. 84 prosenttia keskustan kansanedustajista oli kilpailun vapauttamista vastaan, 12 prosenttia sen puolella.

Muista hallituspuolueista perussuomalaisten edustajista 71 prosenttia vastusti kilpailun vapauttamista, kokoomuksen kansanedustajista 57 prosenttia.

Ministeri Anne Berner oli jokseenkin samaa mieltä vaalikoneen väittämän kanssa jääden näin puolueessaan vähemmistöön.

”Uusia liiketoimintamalleja pitää mahdollistaa kaikille toimialoille”, Berner kirjoitti"

Toivon, ettei Keskusta ole "projektiministeri" Bernerin vedätettävissä. Pidetään kiinni äänestäjille annetusta lupauksesta.

Kokoomuksen ja Persujen myönteinen suhtautuminen nykyisen taksijärjestelmän säilyttämiseksi on hieno juttu.

Käyttäjän AlpiRipatti kuva
Alpi Ripatti

http://www.hs.fi/m/paivanlehti/18042016/a146085953...

"LÄHES vuoden vanha hallituksemme jaksaa yllättää. Juuri kun liikenneministeri Anne Berner (kesk) oli saanut yli sata vuotta palvelleen junaliikenteemme sekaisin – varsinkin täällä pääkaupungin ympäristössä, jossa juna on ollut työpaikkaliikenteen kulmakivi –, ehdotus taksiliikenteen ”vapauttamisesta” tulee kuin myöhästyneenä aprillipilana.

58 maassa matkustaneena voin kokemuksen syvällä rintaäänellä kehua Helsingin taksia maailman parhaaksi.

Pohjanoteeraus taas on ollut, kun Tansaniassa käydessäni jouduin työntämään omaa taksiani, ja vielä rantatiellä, jossa oli muutamaa päivää aikaisemmin tapahtunut maantieryöstö. Myöhemmin paljastui, että taksistani oli loppunut bensiini. Näin taksinkuljettajan kerjäävän polttoainetta rantahotellin turisteilta kanisteri kainalossaan.

Helsingin ja Suomen taksipalvelut ovat olleet maailman luotettavimpia – sen jälkeen kun Tukholman taksiliikenne vapautettiin kymmenisen vuotta sitten. Nyt sielläkään asiakas ei voi tietää, mitä keskenään kilpailevat taksikuskit matkoistaan perivät.

Joukkoliikenne takseilla tuettuna tarjoaa edullisimman liikennejärjestelmän".

Tapani Koivula

arkkitehti, kirjailija

Inkoo

Toimituksen poiminnat