Avoin kirje Juha Sipilälle – tuomitse Soinin aborttikannanotto

Arvoisa Pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja Juha.

Lähestyn sinua näin avoimella kirjeellä, koska hallituksesi ministeri on ottanut jälleen kerran vapauksia, joita muillakaan hallitusta edustavilla herroilla ei ole eikä pidäkään olla, koska ministeri ei vaan voi lausua ihan mitä vain todeten, että ajatukset ovat henkilökohtaisia mielipiteitä ja vetoamalla sananvapauteensa.

Halusimme tai ei, ministerin toiminnalla työtehtävissään ja yksityiselämässään on suurempi painoarvo kuin tavallisella kansalaisella. Minusta ministeri on vahvasti sidottu Suomen viralliseen hallituksen linjaan abortista.

Hallituksesi ulkoministeri Timo Soinin abortin vastainen kannanotto ja aikaisempi osallistuminen työmatkalla aborttioikeutta vastustavalle marssille asettaa Soinin ja hallituksesi hyvin outoon asemaan.

Minusta on kaksinaamaista ja poliittista liturgiaa sanoa, että jokaisella on oikeus omiin henkilökohtaisiin mielipiteisiinsä ja vetäytyä näin vastuusta. Oikeus sananvapauteen on, mutta miten sitä käytetään, on oleellinen kysymys.

Sanot, että täytyy olla äärimmäisen tarkkana siinä, että esiinnytään yksityishenkilönä eikä ministerinä. Ihan oikeasti, miltä tämä näyttää ulospäin Suomessa ja ulkomailla. Tarkkuudesta on lipsuttu ja pahasti. Opposition ihmetys Soinin toiminnasta on aiheellista ja kerrankin oikeutettua.

Minusta ulkoministeri Soinin erivapaudet asettavat tyttöjen ja naisten oikeuksien edistämisen todella kummalliseen valoon.

En ymmärrä esimerkiksi tilannetta, jossa tyttö ja nainen joutuvat raiskatuksi ja abortti ei olisi mahdollista. Kyse on perustavaa laatua olevasta ihmisoikeus kysymyksestä, joka ei voi olla tulkinnallinen.

Nyt on jätettävä uskonnolliset intohimot syrjään ja kunnioitettava tyttöjen ja naisten oikeuksia.

Pyydän sinua Juha nöyrimmästi tuomitsemaan ulkoministeri Soinin abortin vastainen aborttikannanotto.

Ystävällisesti,

Alpi Ripatti

Keskustan Tikkurilan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja

AlpiRipatti
Keskusta Mäntyharju

Olen perheenisä ja Keskusta-aktiivi Mäntyharjusta. Maaseutu ja sen mahdollisuudet ovat intohimoni. Hoitajana hoitotyön ja hoitajien arvostuksen lisääminen on minulle sydämen asia. Työssäni ihmisten kuuntelijana ja vierellä kulkijana olen erityisesti oppinut arvostamaan välittämistä ja huolenpitoa lähimmäisestä. Mottoni on ”huominen on uusi mahdollisuus”. Tärkein elämänvoimani ja tukisatama on perheeni. Rakkaus on se lähde, josta pulppuaa voimani arjessa jaksamiselle. Arjessa jaksamista tukevat harrastukseni; pianon- ja kitaran soitto, pientilan harraste-eläimet, lukeminen, politiikka, rankasavotta ja nikkarointi.
Yhteiskunnallinen toimintani ja ajatteluni pohjautuvat ihmisyyden ja sen kehitystarpeen kunnioitukselle, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja heikomman puolustamiselle sekä yhteisvastuulle kohtuullisuus huomioiden. Ihmisyydellä tarkoitan vastuuta lähimmäisestä, ihmisten keskinäistä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, toisten tapojen, arvojen ja hengellisen vakaumuksen kunnioittamista ja suvaitsemista sekä vaatimusta yhteiskunnan ehdottomasta oikeudenmukaisuudesta.
Haluan korostaa jokaisen ihmisarvon tunnustavaa, ihmisten erilaisuuden hyväksyvää ja ihmisten yhteistyötä vaalivaa moniarvoisuutta ja suvaitsevaisuutta.
Minua kiehtoo myös hajautettu yhteiskunta ja elämän yksinkertaisuus ilman suuruuden ihannointia, joka huomioi kestävän luontosuhteen. Se, että ihmisen lähiympäristö voisi luoda edellytykset yksilön hyvinvoinnille ilman jatkuvaa tuottavuuden kasvua ja tehostamista. Pikemmin arvostan ihmisen henkisen kasvun merkitystä.
Ihmisyyden ytimeen kuuluu kyky tehdä eettisesti harkittuja valintoja – hyvä ohje on: tee toiselle niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän, jos olisit hänen asemassaan.
Suomessa puhutaan mahdollisuuksien tasa-arvosta – yhteiskunnan sivistyksen tasoa mitataan sillä, kuinka se huolehtii vähäosaisista. Julkisen vallan pitää tukea heikompia ja taata kansalaisten oikeuksien toteutuminen. Luottamustehtäviäni: kirkkovaltuutettu, pääluottamusmies, sivistyslautakunnan varajäsen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu