AlpiRipatti Heikomman puolesta

Pizzakuskien liikennekäyttäytyminen

Muutama päivä sitten pieni pizzayrityksen auto liimautui puskuriini viidenkympin alueella ja ohitti minut huomattavalla ylinopeudella.

Tämä oli viimeinen pisara ja päätin vuosien epäröinnin jälkeen kirjoittaa kokemuksistani. Uskon, etten ole ainoa. 

Olen vuosien ajan toistuvasti todistanut useiden pizzaa kuljettavien yritysten pienien henkilöautojen huomiota herättäviä liikennerikkomuksia liikenteessä ja kerrostalojen piha-alueilla.

Takapuskurissa roikkumista, kännykkään puhumista ajon aikana, ajamista punaista päin, pysäköimistä pelastustielle, ohittamista liikenteen jakajan väärältä puolelta ja ylinopeutta kapeilla kerrostalojen kulkuväylillä. 

Kyse on siis hyvin räikeistä ja huomiota herättävistä rikkomuksista, jotka osoittavat törkeää piittaamattomuutta muita liikenteessä ja asuinalueilla liikkuvia ihmisiä kohtaan. 

Keskustelua on käyty pizzojen hinnoittelusta, mutta olisi myös kiinnitettävä erityistä huomiota pizzaa kuljettavien autojen liikennekäyttäytymiseen. 

Lopuksi haluan pyytää anteeksi niiltä kuljettajilta ja yrityksiltä, jotka toimivat asiallisesti yhteisten pelisääntöjen mukaisesti. Esimerkiksi Kotipizzan autoista ei ole negatiivisia huomioita.

Pizza on hyvää, joten viedään se perille turvallisesti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Suurella todennäköisyydellä lähiöpizzerian pizzakuskilla on lähi-idästä saatu ajokortti ja ajokokemus.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

En lähtisi syyllistämään varsinkin kun muistetaan, että Väinämöinenkin kaahasi:

"Laski laulellen vesiä, ilon lyöen lainehia. Kivet keskellä jokea, paaet kuohun kukkuralla otsansa alentakohon, päälakensa painakohon matkalta punaisen purren, tieltä tervaisen venehen!"

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Nyt, nyt! Onko keskustalaiseen iskenyt rasismin piru? Piha-alueilla ei yleisimmin kaikki ajele. Siellä ajelee erityisammattilaiset ja niitä ei tavan säännöt koske. Jos joku lapsi tahi vanhus joutuu hypähtämään alta pois, niin onhan niillä, perkele, jalat!
”Takapuskurissa roikkumista, kännykkään puhumista ajon aikana, ajamista punaista päin, pysäköimistä pelastustielle, ohittamista liikenteen jakajan väärältä puolelta”, kaikki nuo voi olla opittuja valtakulttuurilta. Niissä ei ole mitään omaperäistä ja ne voivatkin jo hyvin kuulua siihen perehdyttämiskurssiin, jolla johdatetaan tylsään, suomalaiseen liikennekulttuuriin.

Kokonaan ja erityisen kunniakkaasti, voi paikka paikoin tutustua värikkäämpää liikennenormiin, Helsingissä, Itäväylällä, sinne itään päin mentäessä. Nyt niitä kameroita taas putkahtelee, eli tämäkin väriläiskä on siirtymässä.
Itäväylällä on kolme, välillä neljä kaistaa yhteen suuntaan. Tylsälle suomalaiselle ei silleen tule mieleenkään, että niitä voi kaikkia käyttää mielikuvitusrikkaasti etenemiseen. Kun muita käyttää lähinnä keiloina pujottelussa, voi näppärästi edetä liikennevirrassa koko tien leveydeltä, välillä jopa osakaistoja käytellen. Erityisen näppäriä näyttävät olevan Afrikan mantereella syntyneet, mutta Lähi-Idän pojat pärjäävät rallissa hyvin. Ajotapa on opittu paikoissa, jossa on paljon autoja ja joustavuus on pakkonormi, jotta nopeus säilyy. Nyt saamme hyödyn isojen liikennevirtojen kulttuurista. Suhtautukaamme oppiin suvaitsevaisuudella! Pitsakin liikkuu siten nopeasti ja pysyy lämpimänä.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Ainoat, jonka olen nähnyt ns. kaahaavan täällä piha-alueella, jossa on paljon lapsia, oli

1) pizzakuski
2) joku nuorisoporukka

Tällä otannalla molemmat ovat jonkinlaisia riskiryhmiä.

Toimituksen poiminnat